استفاده از وب- اپلیکیشن و شرکت در گروه آموزشی- حمایتی اینترنتی مهرپیشگان چه نفعی دارد؟
  1. به اطلاعات بهداشتی در زمینه مراقبت از خود و مراقبت از سالمند دست پیدا می کنید.
  2. با گفتگو، از اطلاعات افرادیکه تجربه موقعیت مشابه شما را دارند استفاده می کنید و از حمایت و محبت آنها برخوردار می شوید.
  3. استراتژی‌های سازگاری و کنار آمدن با مشکل موردنظر را یاد خواهید گرفت.
  4. اطلاعات، احساسات و تجربیات خود را با دیگران در میان می گذارید و در سلامت آنها نقش مفید داشته و دیگران را پشتیبانی می کنید.
  5. با احساس تنهایی خود مبارزه می کنید و احساس پذیرش توسط اجتماع را در خود پرورش می دهید.
  6. بینش‌های شخصی خود را توسعه می‌دهید و به رشد شخصی می‌رسید.
  7. احساسات خود را بهتر ابراز می‌کنید و نسبت به احساسات دیگران حساس‌تر می‌شوید.
  8. قدرت و اعتمادبه‌نفس بیشتری در مقابله با چالش‌ها پیدا می‌کنید.
  9. دوستان خوبی پیدا می کنید و احساس خستگی، پریشانی، استرس و فشار و … ناشی از مراقبت را با آنها در میان گذاشته و آنها را کاهش می دهید.
  10. همراهانی برای انجام فعالیت های اجتماعی انرژی بخش پیدا می کنید.
  11. با کسب انرژی مثبت از گروه می توانید مراقبت بهتری از سالمند به عمل بیاورید و با روحیه بهتر در کنار اطرافیانتان(اعضای خانواده، دوستان، همکاران و…) باشید.
  12. متوجه می شوید که مشکل شما چگونه می‌تواند بر خود، سالمند، خانواده و اطرافیانتان اثر بگذارد.
  13. با یادگیری روش های مختلف مانند آرام سازی خود، مهارتهای ارتباطی و … روابط خود را با سالمند و اطرافیانتان بهبود می دهید.
  14. اندکی وقت را به خود و به سلامت خود می پردازید و از احساس خوب اهمیت دادن به خود برخوردار می شوید و احساس عذاب وجدان درباره کم کاری مراقبت از خود و یا اطرافیانتان را می کاهید.
  15. از آموزش و سایر برنامه‌های خدماتی و منابع جامعه آگاه خواهید شد و می توانید خود به عنوان یک منبع خدمت کنید.
  16. از متخصصین در زمینه وضعیت سلامت روان به خصوص اضطراب و استرس خود کمک و مشاوره می گیرید.
  17. با مسایلی که می تواند به خاطر مراقبت پیش آید مانند مانند زودرنجی، ترس، افسردگی، اضطراب و استرس و … آشنا می شوید و می توانید از دچار شدن و یا وخیم شدن آنها پیشگیری کنید. در صورتیکه مشخص شود که دچار اختلالاتی هستید به شما در این زمینه توسط تیم پژوهش کمک خواهد شد.
  18. با توجه به اینکه شرکت در این مطالعه برای شما رایگان است و به صورت اینترنتی است، در بسیاری از هزینه های شما مانند هزینه دریافت اطلاعات، مشاوره، رفت و آمد به مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت روان صرفه جویی می شود.
  19. از آنجاییکه با اسم مستعار وارد محیط وب- اپلیکیشن می شوید، ناشناس با قی مانده و به راحتی می توانید انواع سوالات خود را در محیطی امن بپرسید و بدون نگرانی از فاش شدن هویت و یا رازهایتان با دیگران گفتگو کنید.
  20. چون این تحقیق به صورت اینترنتی صورت می گیرد لازم نیست پس از طی کردن مسافت های طولانی، وقت زیادی را صرف رفت و آمد به محلی برای دیدن همتایان یا متخصصین کنید و به راحتی از طریق گوشی تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر می توانید از وب- اپلیکیشن استفاده کنید، همینطور نیاز نیست که سالمند تحت مراقبت خود را تنها بگذارید و یا به دنبال جانشینی برای مراقبت از او باشید. می توانید در حین مراقبت، در حین فعالیت های روزانه و یا در ساعاتی که وقت آزاد بیشتری دارید از امکانات این وب- اپلیکیشن استفاده کنید.
  21. در گسترش روش های نوین که به سلامت جامعه کمک می کند برای آیندگان نقش داشته باشید.
  22. به عنوان نمایندگان جامعه مراقبین، در گسترش دانش متخصصین و مسوولین و پیدا کردن راه حل مشکلات جامعه سازنده باشید. صدایتان را به دیگران برسانید و از آنها طلب کمک و حمایت کنید.
معایب شرکت در این پژوهش چه می تواند باشد؟
  1. قسمتی از وقت خود را به استفاده از و- اپلیکیشن و شرکت در گروه اختصاص دهید.
  2. ممکن است در گفتگو با دیگران و شنیدن حرفهای آنها، به موضوعاتی برخورد کنید که مورد خوشایند شما نباشد.
چه مطالبی در وب – اپلیکیشن وجود دارد؟

۱-سالمندی و انواع اختلالات و بیماران شایع سالمندی

۲-پیشگیری از اختلالات روان و مهارت های مراقبین برای مدیریت فرایند مراقبت و مراقبت از خود

۳-خدمات مراقبتی، حمایت اجتماعی

شرکت در گروه اینترنتی چه قوانین و شرایطی دارد؟
  1. مشارکت تمامی اعضاء: همگی ما وقتی می توانیم به مزایای بیشتری دست پیدا کنیم که در گروه فعال بوده و به دیگران نیز فرصت صحبت دهیم؛ ولی شرکت در بحث ها به صورت داوطلبانه است.
  2. داشتن رفتار احترام‌آمیز: رفتار محترمانه در گروه، محیطی از اعتماد و امنیت ایجاد می‌کند. رفتار محترمانه شامل اجازه دادن به اشخاص برای صحبت، استفاده از زبان، لحن و صدای مناسب، پذیرش تفاوت‌ها و مهربانی است.
  3. رازداری: در صورتیکه اطلاعات شخصی در گروه رد و بدل شد، این اطلاعات نباید در خارج از جلسه اعلام شود مگر اینکه شرکت‌کننده در معرض خطر آسیب‌های شخصی باشد.
  4. عدم ارائه توصیه و مشاوره پزشکی: اعضای گروه و یا رهبر و جانشین آن، ممکن است اطلاعاتی در مورد تجارب شخصی خود از یک درمان را به اشتراک‌گذارند، اما از مشاوره پزشکی خودداری ‌کنند. همینطور از رد و بدل کردن اقلام دارویی شیمیایی و سنتی و یا معرفی سایت ها، اپلیکیشن ها و … که کار مشاوره پزشکی، فروش دارو و … را دارند بدم اجازه از کارشناسان  خودداری شود.
  5. پرهیز از قضاوت کردن دیگران: عدم قضاوت به معنی عدم استفاده از کلمات باید یا بایستی، عدم توصیه، انتقاد، اتهام، یا حمله است.

به عنوال مثال: بیان کردن اینگونه جملات مفید نیستند: شما باید …، شما بایستی …، شما … هستید و من فکر می‌کنم که شما … می‌شوید.

به جای قضاوت ، تجربیات خود و چیزی را که برایتان در حل یک مسئله عملی بوده ارائه کنید.

  1. ارائه راه حل مسئله تنها با مجوز: زمانی که فردی یک مسئله شخصی را مطرح می‌کند، از ارائه راه‌حل به‌صورت نابهنگام اجتناب کنید. شاید فرد نخواهد که راه‌حل را بشنود و ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که گروه کاملاً درک نکند. اعضای گروه می‌توانند یک منبع ارزشمند و غنی برای حل مسئله باشد اما فقط زمانی که فرد مشکل‌دار این نوع کمک را می‌خواهد و برای گوش دادن به آن آماده است. بسیاری اوقات افراد فقط می‌خواهند سرخوردگی‌ها، ترس‌ها یا خشم خود را بیرون بریزند.
  2. احترام به دیدگاه‌ها و برداشت‌های سایر اعضاء: سعی کنید احساسات دیگران را در نظر بگیرید، نه اینکه نفی و یا انکار کنید. اگر از اظهارات گوینده مطمئن نیستید، می توانید درخواست کنید که گوینده در مورد جملاتش بیشتر توضیح دهد. این موضوع بسیار مهم است که افراد احساس کنند که به حرف آن‌ها گوش‌داده می‌شود، مورداحترام هستند و شنیده می‌شوند.

مثال: اگر یکی از اعضاء می‌گوید که عصبانی است، پاسخ‌هایی مانند “شما عصبانی به نظر نمی‌رسید”یا “من زمانی که آن اتفاق برایم افتاد عصبانی نبودم” مناسب نیست.

  1. پرهیز از صحبت کردن هم‌زمان در مورد موضوعات مختلف: برای استفاده مفید تر، در هر بحث فقط روی یک موضوع تمرکز کنید و اجازه دهید که هدایت بحث توسط کارشناس، رهبر و یا جانشین او انجام شود.
  2. احتیاط درباره “موضوعات داغ”: تمامی اعضای گروه با هر جنسیت، ملیت، قومیت، عقاید مذهبی و … قابل احترام هستند. تا جایی که ممکن است در مورد مسایلی که باعث دامن زدن به جدال می شود مثل سیاست و مذهب پرهیز کنید.
  3. وقت‌شناسی: در صورت مقرر شدن ساعت به خصوصی برای حضور در گروه، به آن پای بند باشید. این علاوه بر اینکه غنای گفتگوها را افزایش می دهد، نشان‌دهنده احترام به اعضاء و جلسه است. علاوه بر این از گذاشتن پیام در گروه در ساعات غیر متعارف ” ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح” پرهیز کنید.
  4. تأکید بر زندگی: در صورتیکه متوجه خطری شدید به طور مثال اینکه شخصی قصد دارد به خود یا دیگران آسیب برساند، یا از فضای گروه سوءاستفاده کند، مسوول پژوهش (خانم رحیمی) را بلافاصله آگاه کنید.
  5. چشم‌پوشی از بعضی از فعالیت‌ها: نیاز است تا پایان پژوهش، از انجام فعالیت‌های مشترک با اعضای گروه که برای شما ناشناس هستند، در خارج از گروه و در محیط واقعی چشم پوشی کنید. در صورت بروز اتفاق ناگواری تیم پژوهش، هیچ‌گونه مسؤولیتی در قبال اعضای گروه ندارد.
  6. رایگان بودن: تمامی فعالیت های مربوط به این پژوهش برای شرکت کنندگان رایگان است، لذا اگر شخصی از شما (چه از اعضاء و چه تیم پژوهش)، درخواست پرداخت هزینه کرد، حتی مبالغ جزیی، از پرداخت آن خودداری کرده و مسوول پژوهش (خانم رحیمی) را مطلع کنید. اگر نیاز مالی دارید، آن را با ایشان مطرح کنید و نه در گروه و یا کارشناسان.
  7. جلوگیری از ادامه فعالیت افراد مخل: تیم پژوهش ممکن است از مشارکت افرادی که رفتارشان مخل روند گروه است،کسانی که اعضای دیگر را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و یا از راه‌های دیگر موجب به خطر افتادن اعضای گروه می‌شوند جلوگیری کنند.
  8. درخواست ترک گروه: این احتمال وجود دارد که افرادی قادر به نفع بردن از گروه نباشد و یا نیازمند خدمات تخصصی مانند مشاوره خصوصی باشند، در این صورت، این افراد از ادامه فعالیت در گروه به صورت موقت یا دائمی منع می شوند.
  9. پرهیز از دنبال کردن اهداف شخصی: از دنبال کردن اهدافی مانند اهداف تبلیغاتی برای فروش محصولات، خدمات و غیره برای خود و یا دیگران و یا انجام فعالیت های خیریه خوددداری کنید. در صورتیکه می خواهید محصولات سلامت، سازمانها و موسسات ارائه دهنده خدمات، انجمن ها و خیریه ها و غیره را به اعضای گروه معرفی کنید، قبلا با مسوول پژوهش (خانم رحیمی) هماهنگ کنید و گونه این فعالیت ها را  از طریق کارشناس گروه انجام دهید.
  10. پرهیز از اقدام خودسرانه: ارتباط با کارشناسان و یا سازمان ها و موسساتی که مرتبط با این پژوهش است، فقط با هماهنگی مسوول پژوهش (خانم رحیمی) امکان پذیر است، لذا از اقدام بدون هماهنگی خودداری کنید.
مراقبین خانوادگی یا غیر رسمی چه کسانی هستند؟

مراقبین خانوادگی یا غیر رسمی معمولا شامل اعضای خانواده، دوستان و بستگان  افراد دارای بیماری مزمن، آسیب دیدگی یا ناتوانی و افرادی که قادر به مراقبت از خود نیست می باشند. این افراد کمکهای بدون حقوق و دستمزد، در زمینه فعالیتهای روزمره زندگی، فعالیتهای ابزاری زندگی روزمره و کارهای پزشکی ارائه می دهند.  یعنی شغل این افراد پرستاری نیست. این افراد مسئول پشتیبانی جسمی، عاطفی ، مالی و …  افراد ناتوان هستند.

در تحقیق ما از همسر، اعضای خانواده، بستگان، دوست یا همسایگان سالمندان ناتوان که دارای سن ۱۸ سال و بالاتر هستند و  از سالمند بدون دریافت دستمزد مراقبت می کنند می پردازد دعوت به شرکت شده است.

مراقب جایگزین چه کسی است؟

در زمانهایی که مراقب اصلی به هر علتی نمی تواند به مراقبت از سالمند بپردازد، افرادی جایگزین او می شوند. به این افراد مراقب جایگزین یا مراقب استراحت گفته می شود که می توانند نسبتی با سالمند داشته باشد و یا یک شخص غریبه باشد. به طور مثال همسر/ فرزند یا نوه/ خواهر یا برادر/ داماد یا عروس/ دوست و بستگان سالمند باشد یا  پرستاری باشد که شغل او پرستاری می باشد.

فعالیتهای روزمره زندگی چه فعالیت هایی هستند؟

فعالیت های روزمره شخصی که سالمند نمی تواند به صورت مستقل انجام دهد و نیاز به کمک مراقب دارد. مانند ﻧﻈﺎﻓــﺖ و بهداشت ﺷﺨﺼــﻲ، ﻏــﺬا ﺧــﻮردن، ﻟﺒــﺎس ﭘﻮﺷــﻴﺪن  و در آوردن، ﺟﺎﺑﻪﺟﺎ ﺷﺪن و حرکت، راه رﻓﺘﻦ، ﺣﻤـﺎم ﻛـﺮدن، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮاﻟﺖ، آراستگی ظاهر و اصلاح سر و صورت، به رختخواب رفتن و بیرون آمدن، بالا و پایین رفتن از پله ها

ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي اﺑﺰاري زﻧـﺪﮔﻲ روزمره چه فعالیت هایی هستند؟

فعالیت های ابزاری که سالمند نمی تواند به صورت مستقل انجام دهد و نیاز به کمک مراقب دارد. مانند اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻠﻔﻦ، ﻣﺼﺮف دارو، آﻣﺎده ﻛﺮدن ﻏﺬا، آماده کردن پوشاک و شستن لباس های شخصی، اﻧﺠﺎم ﻛﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺰل، ﺧﺮﻳـﺪ ﻣﺎ ﻳﺤﺘـﺎج، اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﻳﻂ ﻧﻘﻠﻴﻪ و طی مسافت های طولانی، ﻛﻨﺘﺮل دﺧﻞ و ﺧـﺮج و امور مالی

گروه حمایتی چیست؟

گروه های حمایتی گروه‌  هایی داوطلبانه و کوچک متشکل از افردی است که فعالیت اصلی آن‌ها کمک دوجانبه و حمایت متقابل از طریق به اشتراک گذاری تجربیات، اطلاعات و احساسات و مسایل مرتبط با یک موضوع، بیماری یا اعتیاد است.

 اعضای گروه از افراد همانندی که مسائل روانی، احساسی یا جسمی مشابهی دارند و یا کسانی که علاقه‌مند به یک موضوع خاص هستند، تشکیل می‌شود.

منظور از استرس چیست؟

گاهی به معنی یک رویداد یا موقعیتی است که تاثیر مضر بر افراد دارد و گاهی به معنی تنش روانشناختی ناشی از رویداد ها و موقعیت ها است.

منظور از افسردگی چیست؟

کاهش عمیق میل به فعالیت های لذت بخش روزمره که قبلا برای شخص لذت بخش بوده است مثل معاشرت، تفریح، ورزش، غذا خوردن و روابط جنسی است. این ناتوانی برای کسب لذت حالتی پایدار دارد.

منظور از اضطراب چیست؟

احساس ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی مثل احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، میل جبری برای دفع ادرار، بیقراری و میل به حرکت همراه می گردد.

گروه آموزشی- حمایتی اینترنتی مهر پیشگان چه گروهی است؟

گروهی متشکل از شرکت کنندگان در پژوهش(مراقبین غیر رسمی سالمندان)، کارشناسان حرفه ای (مانندکارشناس سلامت روان) و پژوهشگر است که با کمک پژوهشگر به صورت اینترنتی دور هم جمع می شوند و درباره نقش مراقبتی، احساسات، اطلاعات، مشکلات و تجربیات در زمینه مراقبت از سالمندان و مراقبت از خود، به تبادل نظر و ارائه راه حل خواهند پرداخت.