چربی خون در سالمندان

شما به این صفحه دسترسی ندارید

    • الهام رجالی پور- کارشناس تغذیه گفت:

      سلام.
      اینکه فردی مبتلا به چربی خون بشود یا خیر به عوامل بسیاری بستگی دارد، عوامل خطر ابتلا به چربی خون ژنتیک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد چربی های حیوانی، مصرف غذاهای فست فود، تنقلات پرچرب، مصرف چربی هاش اشباع(روغن جامد و نیمه جامد، کره، خامه و …)، چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک و فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، سن، جنس هستند.
      بنابراین اینکه فردی لاغر باشد دلیل بر این نمی شود که چربی خون نداشته باشد یا دچار این بیماری نشود.

      بله با توجه به چربی خون بالا احتمال افزایش فشارخون وجود دارد بنابراین در مصرف نمک و غذاهای نمکی مراعات کنند

  1. پریسا-296 گفت:

    درود بر شما و عرض خسته نباشین سالمند ما که پدرم هستن متاسفانه عمل باز قلب انجام داده اند ولی همچنان سیگار رو مصرف میکنن و وقتی به ایشان تذکر می‌دهیم ناراحت می‌شوند

  2. *فرحناز-247 گفت:

    با سلام احترام
    سلامتی مثل گوهر نابی به ما تقدیم شده
    بعضی وقتها از روی جهالت و ناخواسته به خودمون آسیب میزنیم
    ای کاش فردایی که منتظریم تا ورزش منظم و هدفمند رو وارد زندگیمون کنیم . همین امروز باشد
    متشکرم

  3. *مژگان-308 گفت:

    با درود فراوان
    ممنونم از مطالب خیلی خوب آموزنده
    در رابطه باسالمندان رعایت رژیم خیلی سخته
    پدر من مبتلا به کنسر و دیابت هستند و رعایت یک رژیم خوب که کاستی ناشی از کنسر رو جبران کنه و قند رو هم بالا نبره خیلی سخته

  4. *نیره-م 231 گفت:

    سلام و عصر بخیر .بله در مورد دوستی که گفته بودن با وجود لاغری عزیزشون چربی دارن ش.من هم دیده بودم و به نظرم این افراد با توجه به اینکه لاعر هستن و حتی خودشان هم شک نمیکنن چربی خون داشته باشند خطر بیشتر است چراکه با توجه به لاعری ممکنه لزومی برای کنترل چربی و رعایت رژیم نبینند.
    مطالب آموزنده بود.

  5. سوسن-448 گفت:

    با سلام و تشکر
    مطالب خوب بود،فقط در قسمتی نوشته شده بود که مصرف گوشت گوساله یا گاو در بین گوشت های قرمز بهتر هست،من از خیلی از پزشکان شنیدم که گوشت گوسفند را ارجح تر می دانند چون گوشت گاو یا گوساله دیر هضم بوده و طبع سرد دارد و برای سالمندان مناسب نیست.

    • الهام رجالی پور- کارشناس تغذیه گفت:

      سلام
      گوشت گوسفندی پرچرب تر و دارای چربی های نامرئی است که قابل جداسازی نبوده و برای افرادی که مشکلاتی مانند چربی خون و بیماری قلبی دارند مناسب نیست ولی گوشت گوساله در درجه اول و سپس گوشت گاو به دلیل کم چرب تر بودن و چربی هایی که قابل جداسازی است، توصیه می شود. به طور کلی در افراد سالمند به دلیل مشکلاتی مانند چربی و فشار خون و بیماری های قلبی باید مصرف گوشت قرمز کم باشد و اگر استفاده می شود توصیه شده که گوشت کم چرب تر (گوشت گوساله) باشد.

      موضوع سردی گوشت گوساله را حتی در طب سنتی می توان با استفاده از مصلحات آن برطرف کرد و منع مصرفی ندارد. از نظر هضم نیز تمام انواع گوشت به دلیل داشتن بافت پروتئینی دیرهضم هستند، مهم این است که خوب پخته شود و با استفاده از مصلحات به هضم بهتر آن کمک شود. ذکر این نکته ضروری است که در افراد سالمند ما در بسیاری از موارد با انتخاب بین بد و بدتر مواجه هستیم که قطعا انتخاب بد ارجح تر است. (کلا گوشت قرمز برای سالمندان مناسب نیست)

      • - گفت:

        انتقاد یکی از کاربران:
        سلام روزبخیر ممنون از مطالب عالی و کاربردی شما موفق باشید🙏💐ولی هضم گوشت گوساله خیلی انرژی از فرد میگیرد و معده سرد و ضعیف سالمند خیلی نمی تواند هضم خوبی داشته باشد ودربافت گوشت های قرمز چربی پنهان دارد و باید کمتر استفاده شود از گوشتهای سفید خروس . کبک . بلدرچین بهتر هستگوشت گوسفند هضم راحتتر هست و چربی ان زود میسوزد و در بدن ذخیره نمیشود روغن بازاری باید نخورند که در رگها رسوب میکند

        • الهام رجالی پور- کارشناس تغذیه گفت:

          بستگی به روند گوارش فرد دارد. خیلی از افراد با مصرف گوشت گوساله مشکلی پیدا نمی کنند. شما دو موضوع رو با هم قاطی کردید. علم نوین و طب سنتی. اگر فردی از نظر طب سنتی معده سرد و ضعیفی داشته باشد بله مصرف گوشت گوساله ممکن است او را اذیت کند هر چند در طب سنتی هم برای این موضوع راهکارهایی وجود دارد.

          ما در خصوص مشکل هضم یا سردی غذاها صحبت نمی کنیم. بحث در مورد میزان چربی گوشت هاست و تاثیری که می تواند روی چربی خون و بروز بیماری های قلبی داشته باشد.چه کسی گفته چربی گوشت گوسفند زود میسوزد و در بدن ذخیره نمی شود؟؟؟

          چربی، چربی است. به هر شکل هر فرم و هر نوعی باشد مقدار مشخصی انرژی آزاد می کند و به یک طریق در بدن هضم می شود تنها تفاوت در نوع چربی است که برخی اشباع و برخی غیراشباع هستند و خطر ایجاد بیماری های قلبی و چربی متفاوتی دارند. تمامی چربی های حیوانی به دلیل کلسترول بالا، امکان دارد در عروق رسوب کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.